Aktualności
Wielkość grupy a efektywność w rozwiązywaniu problemu
Maciej Chabowski   
piątek, 02 października 2009 00:00

Nie od dziś wiadomo, że współpraca w zespole się opłaca. Wielu specjalistów zastanawia się jednak nad tym, jaka wielkość grupy jest optymalna do określonych zadań. Badanie z 2006 roku opublikowane w czasopiśmie „Journal of Personality and Social Psychology” sugeruje, że zespoły trzyosobowe są w stanie rozwiązać trudne problemy lepiej, niż nawet najlepsza z osób pracujących samodzielnie.

 
Rodzice lepszymi pracownikami
Redakcja   
środa, 30 września 2009 00:00

Umiejętności zdobyte podczas wychowywania dzieci i opiekowania się rodziną okazują się bardzo przydatne w miejscu pracy - informują hiszpańscy naukowcy na łamach "Journal of Knowledge and Learning".

"Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy nałożył nowe wymagania na pracowników. Muszą oni ciągle przyswajać nowe umiejętności, adaptując swoją wiedzę do zmieniających się potrzeb" - pisze współautorka badań, Eva Rimbau-Gilabert z Otwartego Uniwersytetu Katalonii w Barcelonie.

 
To co widzisz wpływa na to co słyszysz
Redakcja   
poniedziałek, 28 września 2009 00:00

Widok osoby, z którą rozmawiamy ułatwia nam zrozumienie jej wypowiedzi aż sześciokrotnie - zaobserwowali naukowcy z USA. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "PLoS ONE".

Zrozumienie wypowiedzi przyjaciela podczas głośnego przyjęcia jest trudne, dopóki nie zobaczymy jego twarzy. "Nasz mózg wykorzystuje obraz twarzy i ruchy ust naszego rozmówcy, w ten sposób pomaga nam zinterpretować to co słyszymy. Taka pomoc jest szczególnie istotna podczas rozmowy w głośnym miejscu" - tłumaczy doktor Wei Ji Ma z Baylor College of Medicine w Houston, główny autor badań.

 
100 groszy cenniejsze niż złotówka?
Maciej Chabowski   
czwartek, 24 września 2009 00:00

Wszyscy wiemy, że 1 złoty równa się 100 groszom. Najnowsze badania przeprowadzone przez psychologów z Uniwersytetu Stanowego w Ohio wskazują jednak, że w niektórych sytuacjach ludzie mogą zachowywać się tak, jakby 100 groszy miało w rzeczywiści znacznie większą wartość. Zdaniem naukowców dzieje się tak dlatego, że zwracamy większą uwagę na wielkość eksponowanej liczby niż jej realną wartość ekonomiczną.

 
Czy wydawanie pieniędzy zawsze uszczęśliwia nas w ten sam sposób?
Maciej Chabowski   
środa, 23 września 2009 00:00

Niektórzy twierdzą, że szczęście można kupić za pieniądze. Inni są zdania, że pieniądze szczęścia nie dają. Nowe badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazują, że w pewnych sytuacjach oba te poglądy są prawdziwe.

 
Mowa ciała zdradza czy jesteś bogaty
Redakcja   
poniedziałek, 21 września 2009 00:00

Status społeczno-ekonomiczny można poznać nie tylko po samochodzie, mieszkaniu czy markowych ubraniach. Zdradza go również mowa naszego ciała, np. to, jak bardzo angażujemy się w kontakty z innymi ludźmi - uważają badacze z USA. Artykuł na ten temat zamieszcza pismo "Psychological Science".

 
Prawa cyfra ceny a postrzegana atrakcyjność rabatu
Maciej Chabowski   
piątek, 18 września 2009 00:00

O tym, że decyzje konsumentów bywają zupełnie sprzeczne z zasadami logicznego myślenia pisano już wiele razy. Czy jednak dla przeciętnego klienta wielkość rabatu może być mniej istotna niż wartość cyfry znajdującej się po prawej stronie ceny produktu? Badania przeprowadzone w zeszłym roku wskazują na to, że tak.

 
"Przemyślane" decyzje konsumentów
Maciej Chabowski   
środa, 16 września 2009 00:00

Na naszych wycieraczkach, klamkach oraz w skrzynkach na listy regularnie znajdujemy gazetki z ofertami różnych sklepów i hipermarketów. Być może denerwuje nas to, ale prawdopodobnie dużej części z nas zdarza się do nich jednak zajrzeć. Już na pierwszy rzut oka widać, że w każdej z tych gazetek wytłuszcza się te produkty, które są tańsze niż u konkurencji.

shopping

Bywa, że różnica 50 groszy w cenie masła wpływa na to, że decydujemy się na dokonanie zakupów w sieci „X”, ale już tydzień później, gdy czytamy w innej gazetce, że mleko w sieci „Y” jest tańsze niż w „X” przejeżdżamy pół miasta (tracąc „oszczędzone” pieniądze na paliwo lub bilet) i zmieniamy sklep, w którym zaopatrujemy się w najpotrzebniejsze produkty. Najzabawniejsze jest to, że gdy obiektywnie porównać koszty zakupów dokonanych w obu sieciach to prawdopodobnie okaże się, że różnią się one nieznacznie. Dlaczego zatem podejmujemy decyzję o zmianie sklepu? Przecież nie czerpiemy z tego realnych korzyści.

 
<< pierwsza < poprzednia 11 12 13 14 15 16 następna > ostatnia >>

Strona 15 z 16

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne