Pewni siebie dzięki sieci
Redakcja   
środa, 08 lutego 2012 09:33

Wyniki globalnego badania Digital Life pokazują, że konsumenci z rynków rozwijających się są tak bardzo zafascynowani możliwościami Internetu, że gdy uzyskują do niego dostęp, szybko wywiera on wyraźny wpływ na ich życie.

Do najbardziej zagorzałych internautów należą mieszkańcy Brazylii, Rosji, Indii i Chin. Choć w Polsce również dostrzegamy charakterystyczny dla krajów BRICS wysoki poziom zaangażowania w wirtualną rzeczywistość, to pewne zachowania i postawy Polaków wskazują, że ich stosunek do Internetu zaczyna się racjonalizować i przypominać chłodniejszą postawę mieszkańców Europy Zachodniej czy Ameryki Północnej. Podczas gdy rozwój infrastruktury otwiera rynki rozwijające się na cyfrową rzeczywistość, jej użytkownicy starają się jak najpełniej wykorzystać potencjał i tkwiące w niej możliwości, w czym często wyprzedzają kraje rozwinięte.

Dostęp do świata online daje swoim nowym użytkownikom silne poczucie rozszerzania swoich horyzontów i wpływa korzystnie na poziom pewności siebie. We Francji i w Niemczech tylko 12% internautów zgodziło się ze stwierdzeniem, że Internet pomaga im wzmocnić pewność siebie, podczas gdy w Chinach, Indiach i Wietnamie podobnej odpowiedzi udzieliło odpowiednio: 42%, 52% i 55% badanych użytkowników sieci. Wskaźnik ten osiąga najwyższe wartości w Arabii Saudyjskiej, gdzie prawie czterech na pięciu użytkowników Internetu (79%) twierdzi, że dzięki sieci czują się pewniej.

W Polsce także dostrzegamy dość silną relację pomiędzy poczuciem pewności siebie, a korzystaniem z Internetu - co trzeci polski internauta (33%) potwierdza pozytywny wpływ świata online w tym aspekcie. Internauci z rynków rozwijających się dają wyraz tej nowo nabytej wierze we własne możliwości poprzez wyrażanie swojej opinii w sieci – aż 44% użytkowników Internetu w Turcji regularnie, czyli przynajmniej raz w tygodniu, pisze własnego bloga, tak jak 43% internautów w Chinach i Meksyku oraz 39% w Indiach. W grupie rynków rozwiniętych podobnie wysokim odsetkiem mogą pochwalić się tylko Włochy, gdzie, 40% użytkowników sieci regularnie publikuje wpisy na swoim blogu, w porównaniu do np. 14% internautów w USA czy Wielkiej Brytanii. Polacy są znacznie bliżsi rynkom dojrzałym – w naszym kraju bloga systematycznie prowadzi 15% internautów.

Przekonaliśmy się o tym, że Internet może być bardzo wciągający; jego siła jest w szczególności widoczna przez pryzmat krajów, gdzie dostęp do Internetu był dotychczas bardzo ograniczony. To właśnie tam spotkamy się z jednymi z najbardziej zaangażowanych internautów. Pojawienie się dostępu do właściwej infrastruktury wywołuje ogromną chęć do jej jak najpełniejszego wykorzystania”, - mówi Karolina Flaht - Soroka, Senior Research Executive w TNS Pentor. „Dogłębne zrozumienie tego emocjonalnego stosunku do świata online to znacząca okazja dla firm, które chcą dotrzeć do konsumentów na nowych rynkach" - dodaje Karolina Flaht – Soroka.

Informacje te pochodzą z badania Digital Life – największego na świecie projektu badawczego zgłębiającego zachowania w Internecie (oraz ich przyczyny) 72 000 konsumentów z 60 krajów świata. Więcej informacji o badaniu jest dostępnych na: www.tnsdigitallife.pl

Źródło: Biuro Prasowe TNS OBOP

 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne