Dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni
Dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni
Maciej Chabowski   
sobota, 12 marca 2011 17:55

Kiedy menedżer może mieć problem? Na przykład wówczas, gdy w natłoku zadań i nie mając dużej ilości czasu, musi zastanawiać się dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni. Jakie ma wówczas opcje? Może wybrać się na szkolenie, aby nauczyć się lepiej motywować i docierać do swoich pracowników. Takie rozwiązanie bywa jednak kosztowne, a na rynku czasami trudno o warsztaty, które w odpowiednim zakresie dotyczyłoby danego problemu. Nasz menedżer może też próbować poświęcić więcej uwagi na kontrolę wykonania zadań lub coachować swoich pracowników. To rozwiązanie wiąże się z kolei z ryzykiem braku odpowiedniej ilości czasu na wykonywanie jego innych obowiązków. Można też spróbować bardziej stanowczych metod mobilizowania podwładnych. Faktycznie, twardo wyrażona krytyka może załatwi sprawę na „tu i teraz”, ale – pomijając nawet aspekt etyczny – na dłuższą metę źle wpłynie na motywację podległych pracowników.

W takiej sytuacji można też sięgnąć po dobrze przygotowaną książkę, w której można znaleźć praktyczne rozwiązania łatwe do zastosowania w codziennej pracy z podwładnymi. Taką pozycją jest właśnie wydana przez Studio Emka publikacja pt. „Dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni…i co z tym zrobić” autorstwa Ferdinanda F. Fourniesa, która uzyskała status bestsellera w kategorii biznes wg „New York Timesa”. Jest to typowy poradnik, w którym poza konkretnymi rekomendacjami działania nie znajdziemy raczej rozbudowanych modeli teoretycznych czy górnolotnych wywodów traktujących o jakiejś określonej ideologii zarządzania. O ile w większości pozycji, które dostaję do recenzji traktuję to jako istotny brak, o tyle w przypadku tejże książki jest to istotna zaleta. Właśnie taka prosta i pozbawiona zbędnej teorii formuła sprawia, że stanowi ona niemal esencjalne narzędzie „gotowe do użycia w każdej chwili”. Korzystający z niej menedżer znajdzie tutaj nie tylko informacje o tym, dlaczego pracownicy mogą mieć opór przed wykonywaniem określonych działań, ale też idące za tym rozwiązania: od sytuacji, w której wynika to z ich przekonania o własnej racji, poprzez wpływ problemów osobistych czy relacji z innymi, a na braku świadomości celów kończąc. Innymi słowy, tym menedżerom, którzy na nadmiar czasu nie narzekają i nie mają ochoty na rozbudowane nadmiernie psychologizujące poradniki, książkę tą polecam.

 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne