Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
Maciej Chabowski   
środa, 16 grudnia 2009 00:00

Tematyka zarządzania zasobami ludzkimi jest w ostatnich latach popularniejsza od wielu innych klasycznych zagadnień biznesowych. Co więcej, nowoczesne narzędzia związane z ZZL niejednokrotnie zmieniają globalną politykę firm. Coraz liczniejsze jest też grono osób, które poszerzają swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Pewno nic w tym dziwnego, skoro w biznesie tak wiele zależy od „czynnika ludzkiego”.

Mimo tej popularności tematu, na polskim rynku wydawniczym nadal brakuje wystarczającej ilości dobrych książek i podręczników poświęconych zarządzaniu zasobami ludzkimi. Dlaczego tak uważam? Ano dlatego, że jako praktyk zajmujący się tą dziedziną wielokrotnie odczuwam niedosyt związany z tym, że poza sztampowymi teoriami czy rozwiązaniami dostępnymi w niemal każdej książce, trudno znaleźć alternatywę, która pozwoli podejść do danego zagadnienia przy wykorzystaniu innej metodologii pracy. Gdy zaś o to trudno to pojawia się na rynku wydawniczym odczuwalna luka, która ma istotny wpływ na zaschemacanie specjalistów zajmujących się daną dziedziną wiedzy. Zdarza się, że taką lukę wypełnia jedna książka, która mimo swojej wartości, nie staje się bestsellerem i znanym powszechnie materiałem. Pojawia się ona na półkach księgarni obok innych pozycji, sprawiając mylne wrażenie , że oto znajdziemy w niej to samo, co w tytule, który ostatnio kupiliśmy.

Takie właśnie mylne wrażenie miałem otrzymując do rąk „Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach” Davida D. Duboisa i Williama J. Rothwella. Książka na pierwszy rzut oka wyglądała jak typowy podręcznik z zakresu ZZL. Podczas lektury znalazłem w niej jednak wiele niestandardowych rozwiązań oraz materiału, który okazał się bardzo inspirujący w moich działaniach związanych z HR. Opisane tam metody są bowiem łatwo implikowane i doskonale uzupełniają inne wykorzystywane równolegle strategie.

Szczególnie widoczne jest to w tytułowym zakresie tematycznym związanym z kompetencjami. Ilość strategii opartych o kompetencje w wielu aspektach praktyki HR jest w tej książce bardzo duża. Znajdziemy tu zatem rozwiązania dotyczące rekrutacji, szkoleń, zarządzania wynikami oraz rozwoju czy nagradzania pracowników. Zaletą tej książki jest też to, że Dubois i Rothwell ujmują omawiane zagadnienia w szerszym kontekście tak teoretycznym jak i praktycznym umiejętnie łącząc swoje podejście do ZZL z innymi nurtami. Ponadto, mimo tak szerokiego ujęcia tematu, całość napisana jest spójnie. Poszczególne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi i związane z nimi metody pracy są względem siebie komplementarne. Dzięki temu ułatwione jest łączenie ich w stabilny i logiczny system możliwy do wdrożenia niemal w każdej firmie. Wszystko to sprawia, że książka ta zainteresować może nie tylko studentów rozpoczynających swoją edukację w zakresie ZZL, ale i doświadczonych specjalistów HR pracujących w różnych działach i na różnych stanowiskach.


David D. Dubois, William J. Rothwell - Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach.

 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne