Warszawa da się lubić |
Redakcja |
niedziela, 01 grudnia 2013 22:35 |
Jaką osobowość ma Warszawa? Czy stolica jest kobietą? Jak stosunek do symboli miasta wpływa na chęć przebywania w nim? Grupa studentów psychologii ekonomicznej z SWPS, pod opieką prof. Andrzeja Falkowskiego i dr Alicji Grochowskiej przeprowadziła badania dotyczące wizerunku marki Warszawa. Wśród nich dwie magistrantki, Magdalena Jabłońska i Ewa Pekról, przebadały 319 osób z 7 miast w Polsce: Warszawy, Gdańska, Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Bydgoszczy i Torunia. Przeprowadzone przez SWPS badania pokazują, że warszawiacy bardziej pozytywnie oceniają wizerunek Warszawy oraz deklarują większą chęć przebywania w stolicy Analiza wniosków dowodzi, że zarówno warszawiacy, jak i mieszkańcy innych miast tak samo ocenili cechy osobowości, więc można przypuszczać, iż stolica ma spójny wizerunek osobowościowy. Co ciekawe, analizując osobowość Warszawy, wzięto pod uwagę także wymiar kobiecości lub męskości miasta, przypuszczając, że płeć będzie cechą istotną Uzyskane rezultaty wskazują, że cechami osobowości kojarzącymi się najbardziej z Warszawą są przede wszystkim ekscytacja, szczerość i kompetencja. – Przekładając te czynniki na konkretne cechy osobowości można stwierdzić, że stolica jest postrzegana jako śmiała, nowoczesna, pomysłowa, mocno stąpająca po ziemi i uczciwa, a także godna zaufania, odnosząca sukcesy, odpowiedzialna i inteligentna. Znacznie rzadziej miasto opisywano jako urocze, z wyższej klasy, pretensjonalne czy silne – tłumaczy Jabłońska. Autorki zwracają uwagę, że elementami najmniej związanymi z Warszawą okazują się Fryderyk Chopin i pijalnia czekolady Wedel. – Jest to wynik bardzo interesujący. Warto zastanowić się, dlaczego mimo nowoczesnego, tłumnie odwiedzanego Muzeum Chopina, cotygodniowych letnich koncertów fortepianowych w Łazienkach oraz grających ławeczek na Starym Mieście, najsławniejszy polski kompozytor nadal nie jest utożsamiany z miastem, w którym spędził swoje dzieciństwo i młodość – mówi Magdalena Jabłońska, jedna Praca badawcza i zebrane wyniki mogą znaleźć zastosowanie w sprawniejszym promowaniu miejsc i marek miast. Przeprowadzone przez studentki SWPS badania pokazują, że w przypadku Warszawy jeszcze jest wiele do zrobienia. – Submarki Wedel Projekt został zrealizowany w ramach pracy badawczej SWPS we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy. Źródło: Centrum Prasowe SWPS |