100 groszy cenniejsze niż złotówka?
Maciej Chabowski   
czwartek, 24 września 2009 00:00

Wszyscy wiemy, że 1 złoty równa się 100 groszom. Najnowsze badania przeprowadzone przez psychologów z Uniwersytetu Stanowego w Ohio wskazują jednak, że w niektórych sytuacjach ludzie mogą zachowywać się tak, jakby 100 groszy miało w rzeczywiści znacznie większą wartość. Zdaniem naukowców dzieje się tak dlatego, że zwracamy większą uwagę na wielkość eksponowanej liczby niż jej realną wartość ekonomiczną.

Autorami tych badań są John Opfer i Ellen Furlong, a artykuł opisujący ich odkrycia ukazał się w styczniowym numerze czasopisma „Psychological Science.”

Badacze ci postawili uczestników swojego eksperymentu w obliczu klasycznego problemu teorii gier, czyli tzw. dylematu więźnia. W wersji przygotowanej przez Opfera i Furlong, dwóch uczestników musiało zdecydować (samodzielnie i w tajemnicy przed drugą osobą), czy podejmą współpracę czy też będą działać przeciw swojemu partnerowi w zamian za nagrodę pieniężną.

Podstawowym celem badaczy było odpowiedzenie na pytanie: w jakich warunkach ludzie decydują się ze sobą współpracować? Wcześniejsze badania wykorzystujące dylemat więźnia wykazały, że ludzie są bardziej skłonni do współpracy w sytuacji, gdy proponowane im stawki są wyższe. Innymi słowy, częściej jesteśmy gotowi do współpracy, jeśli możemy zarobić na tym 300 dolarów, niż wówczas, gdy za współpracę proponuje nam się tylko 3 dolary.

Opfer i Furlong postanowili zagłębić się w tę zależność i dodatkowo sprawdzić czy w takiej sytuacji motywująca jest realna wartość ekonomiczna czy bardziej wielkość liczbowa sumy proponowanej nagrody.

Próbując rozwiązać powyższy problem, naukowcy zaprosili do udziału w eksperymencie 48 studentów, których stawiali w obliczu wspomnianego wyżej dylematu decyzyjnego. Połowa z nich grała na sumy wyrażane dolarami, a druga połowa na równoważne kwoty wypłacane w centach. Innymi słowy, niektóre pary mogły zarabiać na wzajemnej współpracy 3 dolary, podczas gdy inne zarabiały 300 centów. Grę przeprowadzono 80 razy z rzędu.



 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne