Etnografia organizacji (patronat medialny)
Maciej Chabowski   
poniedziałek, 19 grudnia 2011 12:11

Współczesny biznes bardzo często oczekuje od psychologów bardzo konkretnej, ale i prostej wiedzy, którą bez zbędnego teoretyzowania będzie można wdrożyć w praktykę. W owym pędzie do łatwych i „życiowych” rozwiązań warto się jednak pokusić także o chwilę refleksji. Z refleksji można bowiem wyciągnąć całą masę ciekawych inspiracji, które zwrotnie dają nam jeszcze większą ilość ciekawych pomysłów na zastosowanie wiedzy w codziennej pracy.

Taką właśnie inspirującą lekturą jest bez wątpienia „Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji” będąca pracą zbiorową napisaną pod redakcją naukową prof. Moniki Kostery. Została ona wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne i pragniemy ją Państwu gorąco polecić.

Jak wskazuje sam tytuł, książka ta nie stanowi pozycji stricte psychologicznej i może dziwić fakt, że nasz portal objął ją patronatem. Składa się ona jednak z kilku niezwykle ciekawych rozdziałów napisanych przez etnografów, które stanowią ciekawie dobrany przegląd wnikliwie przeprowadzonych badań polskich firm i instytucji. Galeria sztuki, cyrk, firma działająca na rynku informatycznym, organizacja religijna, policja czy w końcu polska filia międzynarodowej korporacji – wszystkie one są w stanie dostarczyć Czytelnikowi wartościowych spostrzeżeń poszerzających horyzonty wiedzy eksperckiej każdego, kto w swej pracy zajmuje się nie tylko wyjaśnieniem, ale i projektowaniem czy zmienianiem zachowań organizacyjnych.

Etnografia to nauka zajmująca się całościowym opisem i analizą kultur ludowych różnych społeczności i grup etnicznych. Tym samym wpisuje się ona w nurt badań jakościowych, a zatem daje nam zupełnie inną optykę niż – bardziej popularne – dyscypliny ilościowe. To kolejny z powodów, dla których książka ta może tak dobrze uzupełniać wiedzę, którą na ogół zdobywamy na temat organizacji. Poza tym prezentowane tutaj holistyczne ujęcie przedstawionych społeczności wraz z typowym dla etnologów neutralizmem opisowym daje czytelnikowi możliwość wyciągania własnych wniosków i interpretacji dającej nowy kontekst dla posiadanej wiedzy specjalistycznej. Przez staje się zaś okazją do poszukiwania inspiracji do rozwiązania czy wyjaśnienia problemów, które mogą pojawiać się w innych organizacjach.

Wszystko to sprawia, że „Etnografię organizacji” polecić możemy niemal każdemu, komu bliska jest tematyka funkcjonowania organizacji tworzonych przez ludzi, w których liczą się elementy takie, jak współpraca, identyfikacja z organizacją, autopostrzeganie czy przechodzenie przez zmianę. Jestem przekonany, że dzięki olbrzymiej różnorodności przykładów oraz dużej różnorodności ujmowania przez autorów opisywanej rzeczywistości, książka ta zainteresuje wielu specjalistów.


Monika Kostera (red.) - Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji

 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne